Lakierowanie UV to jedna z technik uszlachetniania druku. Oprócz podnoszenia walorów estetycznych spełnia też funkcje ochronne, zabezpieczając druk przed uszkodzeniami zewnętrznymi, np. zarysowaniami czy otarciami. Dodaje też grubości i sztywności materiałom, które są cieńsze. Sam proces lakierowania UV nie jest skomplikowany, a znacząco wpływa na walory wizualne przygotowywanych materiałów promocyjnych.
Rola lakierowania UV w branży reklamowej
Lakierowania UV to metoda uszlachetniania, która może być zastosowana w przypadku wielu różnych materiałów wykorzystywanych w działaniach promocyjnych, marketingowych oraz informacyjnych. Najczęściej stosowane jest na m.in. katalogach, ulotkach, kalendarzach, folderach, okładkach, wizytówkach i kartach biznesowych, a także zaproszeniach i drukach okazjonalnych.
Dodatkowa warstwa wypukłego lakieru nakładana jest na oryginalny projekt graficzny w sposób całościowy lub wybiórczo, czyli na wyznaczoną część płaszczyzny arkusza, np. w celu wyeksponowania logo czy innych kluczowych elementów projektu.
Następnie dochodzi do utrwalenia lakieru poprzez promieniowanie UV. W ten sposób podnosi się poziom trwałości druku. Kolory stają się bardziej intensywne, nasycone i odporniejsze na blaknięcie, a sam produkt wyróżnia się wizualnie. Lakiery UV nadają powierzchni połysk lub mat. Wyróżniamy również lakiery specjalne, takie jak: wypukły 3D, brokatowy, termoaktywny, strukturalny, światłoczuły, luminescencyjny i zapachowy. Po zastosowaniu któregokolwiek z lakieru wydruk prezentuje się efektownie i atrakcyjnie.
Lakierowanie UV, w ramach którego dochodzi do utwardzania lakieru promieniowaniem o bardzo wysokim potencjale energetycznym, wpływa na zabezpieczenie wydruków, które są lepiej chronione przed czynnikami zewnętrznymi i uszkodzeniami mechanicznymi (np. ścieraniem). W skład lakieru wchodzą specjalnie przystosowana żywica i różne dodatki wzmacniające.