Szybki rozwój internetu sprawił, że wiele firm korzysta z możliwości promowania swojej działalności w sieci, czy to za pośrednictwem własnych stron internetowych, obecności na rozmaitych portalach, czy też popularnych mediów społecznościowych.
Wzrost zainteresowania tego rodzaju technologiami nie sprawił jednak, że dotychczas stosowane metody reklamy – przede wszystkim przy wykorzystaniu materiałów drukowanych – stały się mniej efektywne. Zarówno w działaniach marketingowych prowadzonych w miejscu sprzedaży, jak i przy informowaniu o produktach i zachęcaniu do korzystania ze świadczonych usług czy zakupu produktów użyteczne są wszelkiego rodzaju druki, które dzięki swoim unikalnym cechom mogą znakomicie uzupełniać inne formy przekazu oraz pomagać w kształtowaniu wizerunku przedsiębiorstwa. Dobrze zaprojektowane i wykonane technologią druku offsetowego lub cyfrowego ulotki czy inne materiały promocyjno-reklamowe będą nieocenione dla każdego, kto prowadzi mniejszy lub większy biznes. Przekonajmy się, z jakich rodzajów druków warto skorzystać oraz jaki rodzaj druku sprawdzi się lepiej przy większych nakładach.
Jakie rodzaje druków mogą być przydatne w firmie?
Korzystanie z druków reklamowych pozwala na wyeksponowanie informacji w postaci znaków graficznych, logotypów, ilustracji czy różnych zdjęć w formie, która zarazem przyciągnie uwagę, będzie atrakcyjna wizualnie oraz zainteresuje potencjalnego klienta. Najważniejszą cechą takiej formy przekazu jest możliwość zawarcia większej ilości treści niż z natury krótkich informacjach, umieszczanych na stronach internetowych czy w postach na portalach społecznościowych. Druki mają przy tym znacznie większą żywotność. W zależności od charakteru mogą być wykorzystywane przez dłuższy czas, sprawiając, że klient będzie miał z nimi nawet codzienny kontakt jak w przypadku np. kalendarzy, notesów lub naklejek. Papierowe formy katalogów czy gazetek reklamowych są też dla wielu osób o wiele łatwiejsze do przeglądania niż ich wersje internetowe. Choć większość informacji można znaleźć w internecie, dostęp do nich nie zawsze jest tak łatwy, a czytanie na ekranie smartfona, choć możliwe nie musi być komfortowe. Warto też pamiętać, że wprawdzie reklama internetowa może trafić do większej liczby osób, lecz nie zawsze będą to potencjalnie zainteresowani ofertą. W przeliczeniu na rzeczywiste decyzje zakupowe dotyczące produktu lub skorzystania z usługi użycie druków reklamowych daje na ogół lepsze wyniki. Trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że reklama internetowa rywalizuje o uwagę czytelnika z ogromną ilością rozmaitych przekazów – druki mają tu znacznie mniejszą konkurencję.
Do najczęściej wybieranych, a zarazem najbardziej efektywnych druków reklamowych należą ulotki, foldery oraz gazetki reklamowe i broszurki. Jeśli będą odpowiednio zaprojektowane, mogą wzbudzić zainteresowanie u potencjalnych klientów, pomóc w budowaniu świadomości marki czy skłonić do kontaktu z firmą. Są w stanie dostarczyć potrzebnych do podjęcia decyzji o zakupie informacji. Dobrze sprawdzają się także plakaty reklamowe, które łącząc atrakcyjne zdjęcie z logiem i hasłem reklamowym, znakomicie funkcjonują w zakresie przykuwania uwagi zarówno w miejscu sprzedaży, tworząc pozytywne skojarzenia z firmą, jak i poza nim, zachęcając do bliższego poznania oferty. Niezastąpione w działaniach reklamowych są różne typy kalendarzy, które dają szansę, by potencjalny klient trwale zapamiętał nazwę firmy oraz jej usługi i proponowane produkty.
Druki to także niezbędne każdemu wytwórcy lub handlowcowi opakowania. Dzięki różnym technologiom poligraficznym można przygotować dobrze wyglądające kartonowe pudełka, ułatwiające eksponowanie produktów i zawierające wszystkie potrzebne informacje o konkretnym wyrobie, a zarazem chroniące go przed uszkodzeniem. Łatwo można wydrukować etykiety umieszczane na wszelkiego rodzaju butelkach, słoikach, puszkach bądź pojemnikach z tworzywa sztucznego. Przy sprzedaży przydatne okażą się ekologiczne i trwałe torby papierowe z odpowiednimi nadrukami.
Nie można zapominać o rozmaitych drukach użytkowo-reklamowych. Każdej firmie przydadzą się wizytówki, papiery firmowe, notesy lub bloczki do pisania. Ciekawym gadżetem mogą okazać się naklejki i etykiety samoprzylepne. Do wygodnych rozliczeń i wystawiania dokumentów wewnętrznych, np. dowodów wydania z magazynu czy wszelkiego rodzaju list kontrolnych, przydadzą się druki wykonane na papierze samokopiującym.
Rodzaje druku a możliwe do osiągnięcia rezultaty
Klientom zamawiającym druki reklamowe i użytkowe najczęściej zależy na trzech kluczowych cechach: wysokiej jakości wykonania, niskim koszcie oraz szybkim wykonaniu zlecenia. Wszystkie te parametry są w największym stopniu uzależnione od wybranej technologii oraz użytych materiałów. Jeśli chodzi o wysoką jakość druku czarno-białego, to bardzo dobre efekty można uzyskiwać zarówno w technologii cyfrowej, jak i przy klasycznym druku offsetowym. Podobnie będzie z drukami kolorowymi, które nie zawierają dużych zdjęć lub większych obszarów o jednolitej kolorystyce. Tam, gdzie potrzebna będzie jakość fotograficzna, o wiele lepiej sprawdzi się druk offsetowy, który pozwala na znakomite oddawanie kolorów i uzyskiwanie najwyższej możliwej jakości. Korzystanie z druku offsetowego oznacza najczęściej także większy wybór papierów i kartonów.
Druk offsetowy to znacznie wyższa prędkość pracy maszyn, które w ciągu określonego czasu są w stanie wytworzyć znacznie większą ilość odbitek. Przewaga ta jednak ujawnia się dopiero przy wysokich nakładach i wynika z ograniczeń tej technologii, które nie występują w przypadku druku cyfrowego. Druk offsetowy odbywa się przy pomocy specjalnych form drukowych, na których naświetlany jest obraz, który zostanie nadrukowany. W czasie pracy maszyny jest on odbijany na specjalnej, naciągniętej na obracający się cylinder gumie. Za sprawą odpowiedniego nawilżania farba pokrywa tylko te obszary, które mają zostać odbite na wydruku. Farba z gumy jest następnie przenoszona na karton lub papier.
W technologii cyfrowej forma drukowa może być bezpośrednio naświetlana na maszynie drukującej albo powstaje w postaci podobnej do klasycznych drukarek laserowych – jest tworzona na podstawie zapisów znajdujących się w przesłanym do urządzenia pliku. W obu przypadkach przygotowanie urządzenia do pracy zabiera znacznie mniej czasu, a przy braku klasycznej formy jest również tańsze, ponieważ nie trzeba ponosić kosztu zakupu samej blachy pokrytej specjalną światłoczułą powłoką, z której jest ona wykonywana. Druk cyfrowy oznacza więc znacznie szybszy proces druku przy niewielkich nakładach, jednak wraz z ich wzrostem przewaga ta znacznie maleje.
Technologią, która najlepiej sprawdza się przy wysokim nakładzie, zarówno z uwagi na szybkość wykonania, jak i jego koszty oraz możliwą do uzyskania jakość, jest klasyczny druk offsetowy. Dzięki korzystaniu maszyn z zespołami drukującymi w czterech kolorach używanych w poligrafii (cyan, magenta, żółty i czarny) każdy arkusz przechodzi przez maszynę tylko raz, co znacznie przyspiesza całą operację. Przy większej liczbie zespołów drukujących możliwe jest jednoczesne używanie kolorów specjalnych np. z katalogu Pantone czy uszlachetnianie druków choćby przez pokrywanie ich lakierem.