Gdy decydujemy się na realizacje jakichkolwiek wydruków, konieczne jest dokładne określenie szeregu elementów, które wpłyną na to, jak ostatecznie będzie wyglądało to, co otrzymamy. Jednym z takich czynników jest rodzaj papieru. Znaczenie będzie miała m.in. gramatura, białość, nieprzeźroczystość czy jasność. Na jakie parametry powinniśmy zwracać szczególną uwagę, wybierając papier do druku offsetowego?
Druk offsetowy i jego zastosowanie
Zastosowanie druku offsetowego jest dość szerokie i coraz popularniejsze. Wykorzystuje się go w materiałach produkcyjnych, takich jak etykiety, opakowania jednostkowe, czy instrukcje, ale również materiały reklamowe takie jak: katalogi, ulotki, wizytówki, kalendarze, czy teczki. Tą metodą wykonuje się również inne nadruki na papierze, którego gramatura nie przekracza 350g/m2.
Druk offsetowy to inaczej druk płaski. Do tego rodzaju druku stosujemy najczęściej papiery niepowlekane typu offset w gramaturach: 80 g/m², 90 g/m², 120 g/m², 170 g/m², 250 g/m² i 300 g/m² jak również papiery powlekane typu kreda z powleczeniem matowym lub błyszczącym w gramaturach od 70-350 g/m². W druku offsetowym stosuje się również papiery ozdobne, samokopiujące, papiery kartonowe czy papiery samoprzylepne. Papier jednak musi być dobierany do konkretnego przeznaczenia. W związku z tym zdarza się wykorzystanie w tym rodzaju druku również innych rodzajów papieru, takich jak kredowy, samoprzylepny czy powlekany. Najlepiej kwestie doboru omówić ze specjalistą w drukarni, aby mieć pewność, że uzyskamy dokładnie taki efekt, jakiego oczekiwaliśmy. Wszystkie wspomniane już parametry papieru, łącznie z jego gramaturą, będą miały istotny wpływ na to, jak będzie się prezentował końcowy produkt, jak również na to, jaka będzie jego funkcjonalność.
Jak dopierać rodzaj papieru?
Weźmy na przykład ulotki. W ich przypadku doskonale może sprawdzić się papier kredowy. Choć jeśli nie zależy nam na ich wyższej jakości, błyszczeniu i śliskiej powłoce, to możemy zdecydować się na całkowicie zwykły niepowlekany papier, lub nawet rozwiązania ekologiczne. Wszystko zależy od tego co dokładnie reklamujemy i do jakiej grupy docelowej klientów chcemy trafić. To doskonałe rozwiązanie do przygotowania materiałów reklamowych, dla naszej działalności. Warto rozważyć właśnie druk offsetowy na odpowiednim papierze.